Yalın olmak, ihtiyaç duyulmayan herşeyden arınmaktır.
Yalınlık, ürünün/hizmetin üretimi ya da sunumu için gerekli olmayan, değer
katmayan işlemlerin, gereksiz malzeme hareketlerinin, gereksiz işgücü
hareketlerinin, gereksiz stokların, hataların ve uzun hazırlık sürelerinin
ortadan kaldırılmasıdır.
Yalınlık öncelikli olarak yalın düşünceyi ön plana çıkarır. Yalın düşünmek
işletmelerde değer zincirinin dikkate alınmasıyla başlar. Yalın yönetimi
başarabilmek için tüm değer zincirine bir bütünlük çerçevesinde bakmak,
israfları yok etmek ve tüm faaliyetleri müşteri için mükemmel değer oluşturmak
amacına yönlendirmek gerekir.
Yalın düşüncede israf, ürün ya da hizmetin kullanıcısına herhangi bir fayda
sunmayan, müşterinin fazladan bir bedel ödemeyi kabul etmeyeceği her şeydir.
Tasarımdan sevkiyata tüm ürün/hizmet yaratma aşamalarındaki her türlü israfın
yok edilmesi ile maliyetlerin düşürülmesi, müşteri memnuniyetinin arttırılması,
piyasa koşullarına uyum esnekliğinin kazanılması, nakit akışının
hızlandırılması dolayısı ile firma karlılığının arttırılması hedeflenir.
Yalın düşünce tüm faaliyetlere odaklanarak yalın yönetim tekniklerinin
uygulamaya alınması ile başlar.
Yalın yönetim teknikleri işletmelerde uygulandığı zaman bütünsellik arz etmesi
olmazsa olmaz önemli bir koşuldur.
Bütünsel bakış açısı eksik olduğunda değer zincirinde yer alan tüm
faaliyetlerin ele alınamaması sorununu ortaya çıkarır. Bu da işletmeler için
toplam faydaya ulaşmada zorluklara sebep olacaktır.
Yalın yönetimin aşamaları olarak; yalın felsefeyi oluşturma, değer akışlarını
yeniden yapılandırma, değer akışı uygulama ve teknikleri uygulama sayılabilir.
Yalın yönetim teknikleri incelenmeden, nerelerde yalınlaşma işletmelere
maksimum faydayı sağlar diye baktığımızda; aşağıdaki alanlar karşımıza
çıkacaktır.
İş süreçlerinin yalınlaşması
Üretim tesislerinin yalınlaşması
Hizmet sunum noktalarının yalınlaşması
İşlemlerin yalınlaşması
Stokların yalınlaşması
Yalın işletmeler yönetimde temel ilkelere önem vermek zorundadır.
Değişen şartlara hızla uyum sağlama özelliğine göre,müşteri odaklı yapılanma
sağlanmalıdır. Çalışanların kararlara katılımına dayalı, basit ve görsel bir
yapı kurulmalıdır. Sürekli gelişme ve bu çerçevede sürekli eğitim
uygulanmalıdır. Esnek uzmanlaşma sistemi kurulmalıdır. Denetim, ağırlıklı
olarak otokontrol ile sağlanmalıdır.
Yalın yönetim, yalın organizasyonun hayata geçirilmesi ile işletilebilir. Yalın
organizasyonda ise her sistemin iyi tarafları bir araya getirilerek her
büyüklükte üretim miktarı, düşük maliyet, daha az yerde, daha kısa zamanda, çok
alanda uzmanlaşmış yüksek morale sahip personel ile yüksek kaliteli mal ve
hizmet üretimi söz konusudur.
Amaç; daha az girdi ile daha az zamanda daha düşük maliyetle ve daha yüksek
kaliteli mal ve hizmet üretmektir.
Geleneksel organizasyonlarda yönetici işi planlar ve
belirlerken, yalında yönetici ve takım üyeleri işi planlar ve belirler.
Geleneksel de işler dar olarak tanımlı iken, yalında işler geniş beceri ve
bilgi gerektirir. Gelenekselde bilgi yönetici de iken, yalında bilgi her
düzeyde serbesttir. Geleneksel de eğitim teknik becelerilerde yoğunlaşmışken
yalında sürekli öğrenme anlayışıyla herkes yönetim ve beceri konusunda eğitim
alır.
Yalın organizasyonda değer yaratmayan faaliyetlerin elimine edilmesi gerekir.
Bunları belirlemek ve sınıflandırmak yalınlaşmaya temel teşkil eder.
Yalınlaşmada aşağıdaki önemli hususlar dikkate alınmalıdır.
Yalın organizasyon işletmelerin elindeki kaynakları en
etkili biçimde kullanmayı sağlar. Kaliteyi ve verimliliği arttırır, maliyeti
düşürür. İşletmelerin rekabet ortamında başarılı olmalarını sağlar. Yalın
organizasyon, üretim faktörlerinin hepsini en verimli ve etkili bir şekilde
değerlendirmekle beraber, insan faktörü üzerinde odaklanır. Bu nedenle yalın
organizasyon başlı başına bir hayat tarzıdır ve bir yönetim felsefesidir. Yalın
organizasyon felsefesi uluslararası rekabette meydan okumanın anahtarıdır ve
dünyaya hızla yayılmaktadır.
Yalın yönetim düşüncede başlar. Arınmaktır.
Yazar: Sait Sağlam